کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
8 بهمن 1401

معرفی تجهیزات سالن سینما

معرفی تجهیزات سالن سینما

امروزه با توجه به اینکه سینما دگرگون شده است و بازدیدکننده های زیادی دارد ولی یافتن سالن های سینمایی که از تجهیزات مناسب برخوردار باشند بسیار دشوار است.و از طرف دیگر تأمین محصولات حرفه ای صوت و تصویر از برند های معتبر، کمکی بزرگ جهت دستیابی به قابلیت های مورد نیاز و کیفیت بالا در تجهیزات سالن سینمایی می باشد یکی از مشکلات معمول در تجهیزات سالن سینمایی، انتقال از طریق پارتیشن های موجود در کف ها و سقف ها به دلیل انرژی صوتی با فرکانس پایین است که توسط سیستم تولید دوباره فیلم تولید شده می باشد. اولین راهنما عایق گذاری و نگهداری کلیه اتصالات با مواد ضد لرزش و ساخت کف شناور است.

موارد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از:

  1. استحکام و مقاومت سالن در برابر بارهایی که توسط اجزای سالن سینما و تماشاچیان وارد می شود .
  2. ایجاد تهویه مناسب برای ویدئو پروژکتورهایی که حرارت  تولید می کنند  و گرمای بالایی دارند.
  3. طراحی و ساخت جهت ایجاد هوای تازه متناسب با فضای داخلی سالن سینمایی، فضای ذخیره سازی و…

در این مقاله هدف معرفی و تشریح تجهیزات مورد نیاز و طیف گسترده ای از انتخاب های فنی برای تجهیز سالن های سینمایی می باشد.

 

1) صفحه نمایش (پرده نمایش فیلم)

در دوره های اولیه احداث سینما  معمولاً برای نمایش از پرده نسبتاً کوچک مات سفید رنگی که نسبت  طول  و عرض آن37/1:1بود، استفاده می شد. اکنون نیز از این نوع پرده ها برای نمایش های8  و16میلیمتری استفاده میشود. ولی وقتی تصویر عریض فیلم  35 و 70 میلیمتری مورد نظر است، پرده باید دارای خصوصیات ویژه ای باشد. در این صورت پرده نمی تواند مسطح باشد.

 

زیرا فاصله پروژکتور تا مرکز پرده با فاصله مرکز پخش تا گوشه آن متفاوت است و بدین ترتیب تصویر صاف، دقیق و روشنی در تمام سطح پرده نخواهیم داشت. برای رفع این نقیصه لازم است که سطح پرده را قسمتی از سطح کره ای فرض کنیم که شعاع آن به اندازه فاصله پروژکتور تا مرکز پرده است. البته در این صورت ساخت و ایجاد چنین پرده ای از لحاظ تکنیکی و اقتصادی به سهولت میسر نیست و معمولاً تقعر پرده را در جهت طول آن به وجود می آورند.. با این حال باید به اصول حاکم بر زاویه دید در زمان تجهیز سالن سینما توجه شود. معمولاً این بدان معناست که هرچه صفحه نمایش بزرگتر باشد، ردیف های جلویی صندلی ها باید دورتر از صفحه قرار بگیرند.

 

تجهیزات سالن سینما

 

2)پروژکتور سینمایی

یکی از نکات بسیار مهم در بحث تجهیزات سالن سینمایی این است كه طراح سالن در مراحل اولیه طراحی به دستگاه پروژکتور سینمایی که برای عملکرد سالن بسیار حیاتی است توجه داشته باشد در هر سالن سینما باید فضای بسته‌ای به عنوان اتاق پروژکتور وجود داشته باشد، که مکانی عایق صدا و مناسب برای قرارگیری حداقل سه پروژکتور باشد. همچنین بهتر است در نزدیکی اتاق پروژکتور، اتاق استراحتی برای مسئول پروژکتور قرار بگیرد، تا او بتواند در عین نظارت بر عملکرد پروژکتور و پخش فیلم، در صورت نیاز به استراحت هم بپردازد.

 

3)تناسب تصویر

پرده نمایش نصب شده در سالن سینما باید با مشخصه‌های تصویر ارسالی ویدیو پروژکتور سالن هماهنگ باشد. نمایش سایر نسبت ها، به صفحات دیافراگم و لنزهای جدیدی نیاز هست که متناسب با مشخصات سالن سینما (پرتاب پروژکتور سینمایی، اندازه صفحه و غیره) باشد. امروزه  متداول ترین نسبت های مورد استفاده Widescreen 1.85: 1 و Cinemascope 2.35: 1 هستند. فیلم های بی صدا یا فول فریم (یعنی بدون صدا و  فقط تصویر) با نسبت 1.38: 1 خواهند بود یا آکادمی (جایی که موسیقی متن به نصویر اضافه شده است) با نسبت 1.33: 1. برای دستیابی به طیف کاملی از نسبت های “واقعی”، صفحه نیاز به پوشیده شدن از پهلو و بالا را دارد.

 

4) سیستم صدا

امروزه در سینماها از سیستم‌ صوتی فراگیر استفاده می‌شود که مجموعه‌ای از بلندگوها هستند که در مکان‌های خاص و در اطراف بینندگان قرار می‌گیرند. در واقع سیستم صوتی فراگیر با بهبود حس فضایی و جهت گیری صوتیِ بهتر، نهایتا صدای فوق العاده‌ای را به وجود می‌آورند. برای استفاده از بلندگوها در سیستم صوتی سینما انتخاب‌های متعددی وجود دارد.

 

اما شما باید با توجه به جلوه صوتی، اندازه اتاق و بودجه، بلندگوها را خریداری کنید. پس با این حساب شما به مجموعه‌ای از بلندگوها نیز هر کدام برای بخش خاصی به کار می‌روند. بلندگوهای جلو، بلندگوهای جانبی، بلندگو و ساب ووفر از جمله بلندگوهای مورد استفاده در سینما هستند. در یک فیلم سینمایی انواع صداها با جلوه‌های متفاوت مثل دیالوگ، صدای زمینه یا آمبیانس (مانند صدای خیابان)، موسیقی و افکت‌ها وجود دارند. پس حتما باید با این موارد و نوع صدابرداری آن‌ها آشنا باشید تا بتوانید سیستم صوتی سینمایی بهتری را فراهم نمایید.

 

5) بلندگوها از مهمترین تجهیزات فنی در تجهیز سالن سینمایی

سیستم صوت حرفه ای یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تجهیز سالن سینمایی خوب و استاندارد است. پس از آغاز فیلم و خاموش شدن چراغ های سالن سینما، اولین چیزی که بعد از تصویر جلب توجه می کند، کیفیت صدایی است که به گوش می‌رسد.معمولاً سیستم های صدای فراگیر با مجموعه ای از بلندگوهایی که در مکان های خاص در اطراف بیننده قرار دارند تنظیم می شوند تا تجربه ای واقعی را رقم بزنند. در حال حاضر انواع مختلف بلندگو در سینماها استفاده می شود.با این حال، این سیستم صوتی فراگیر در واقع با بهبود حس فضایی و همچنین جهت گیری صوتی خوب با جلوه های نهایی کار می کند تا محیط صوتی فوق العاده سه بعدی را ارائه دهد. در سینما بلندگوهای متعددی وجود دارد

برای انتخاب تعداد بلندگوها، باید نیاز به جلوه صوتی، اندازه اتاق و همچنین قیمت را در نظر بگیرید. قبل از خرید مجموعه بلندگوها، باید با پخش موسیقی متن آهنگ که با آن‌ها آشنا هستید، به صدای معمولی که به طور قابل توجهی تولید می شود گوش دهید. باید به یاد داشته باشید که بلندگوها را با یک صندلی مناسب تنظیم کنید.

 

6) تنظیم بلندگوها

پس از خرید مجموعه‌ بلندگوها، نوبت به تنظیم آن‌ها می‌رسد که بی شک یکی از مهم‌ترین موارد در سیستم صوتی سالن سینما است. متاسفانه در بسیاری از سینماهای کشور دیده شده که گاهی تماشاگران مجبورند چندین بار از همراهان خود بخواهند که بخشی از دیالوگ را برایشان بگویند و شاید اصلا متوجه بخشی از فیلم نشوند.

 

از طرفی گاهی پیش می‌آید که برخی از تماشاگران صدای دیالوگ‌ها و موسیقی متن را بسیار بلند و آزاردهنده بشنوند. از طرفی جهت قرارگیری بلندگوها در سیستم صوت سینما اهمیت زیادی دارد. اگر که بلندگوها در کناره‌های سالن یا پشت پرده قرار بگیرند در واقع تماشاچیان تصویر فیلم را از روبه‌رو می‌بینند ولی صدای بازیگرها از کنار یا پشت پرده شنیده می‌شود. این موضوع تمرکز آن‌ها را به هم می‌زند و از لذت تماشای فیلم می‌کاهد.

 

این دو مورد از جمله مشکلاتی هستند که به خاطر جاگذاری و تنظیم اشتباه بلندگوها به وجود می‌آیند. پس به هیچ عنوان از تنظیم بلندگوها غافل نشوید و حتما با فیلم‌های مختلف آن‌ها را امتحان کنید. در حقیقت سینما هنر صدا و تصویر است پس همانطور که به تصویر و جلوه های آن دقت می‌شود، باید به نقش صدا در موقعیت‌های مختلف مثل خنده، ترس، غم و …. اهمیت داد. در این صورت گیرایی و جذابیت فیلم چندین برابر می‌گردد. دقت به این نکات ریز کیفیت بهتری را فراهم می‌کند و تماشاگران، بیشتر برای دیدن فیلم‌ها به سینما می‌روند.

 

حال که با سیستم صوت سینما آشنا شدید می‌توانید برای خرید انواع تجهیزات صوتی، بلندگو، میکروفون و  و همچنین مشاوره رایگان خرید سیستم صوتی و نصب و راه اندازی سیستم صوتی با شرکت فاراد رایانه پرداز  به شماره 02158954000 تماس بگیرید. مشاوران ما ضمن راهنمایی شما، بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی می‌کنند. 

 

تجهیزات سالن سینما

7) کابل ها

در تجهیز سینما باید از کابل‌های متنوع برای تکمیل سیستم‌های متفاوت استفاده کنید. برای توزیع برق، سیستم روشنایی، سیستم ویدیویی، تکمیل سیستم صوتی و حتی ایجاد شبکه در داخل سالن سینما باید از انواع کابل مناسب استفاده کنید.

سالن سینما فضای بزرگی است و تکمیل هر نوع سیستم تخصصی آن نیاز به کابل کشی زیادی دارد. قطعاً هزینه این کابل کشی قابل ‌توجه است و گاهاً باعث می‌شود تا سینمادارها از اهمیت موضوع بکاهند و استفاده از کابل‌های نامرغوب، بی‌کیفیت و یا غیرتخصصی را توجیه‌ پذیر کنند. اما لازم است بدانید که تفاوت هزینه از کابل مرغوب تا کابل‌های غیرتخصصی چندان زیاد نیست. اما در کیفیت پخش فیلم سالن تأثیری چشمگیر می‌گذارد. برای داشتن تصویر مناسب و پخش صدایی زنده لازم است تا از کابل‌های مناسب و تخصصی استفاده کنید. 

 

8) ویدئو و دیجیتال از تجهیز سیستم صوت سالن سینما

این احتمال وجود دارد که بیشتر فیلم ها برای نمایش در قالب دیجیتال باشند. سینمای دیجیتال سازگار با DCI در قالب فایل   JPEG 2000 با فایل های فیلم رمزگذاری شده که از طریق یک هارد دیسک قابل حمل (بسته سینمای دیجیتال یا DCP) به سالن سینما و به طور جداگانه کلیدهایی (پیام تحویل کلید یا KDM) برای باز کردن قفل رمزگذاری که به سالن سینما ارسال شده تحویل داده می شوند.

 

کیفیت نمایش ویدئو کاملاً به کیفیت فرمت تولید و تکثیر بستگی دارد. هر چقدر توانایی پروژکتور سالن سینمایی خوب باشد قادر به نمایش و ارائه مواد ضعیف نخواهد بود. اگر مواد از فیلم، دیجیتال یا BetaSP گرفته شده باشد، این امکان وجود دارد که بتوان از نوار VHS نتایج خوبی گرفت. در مورد فرمت Blu-ray نتایج با کیفیت بسیار خوبی بدست می آید و تجهیزات از نظر اقتصادی دارای ارزش بالایی هستند.

 

9) انتخاب پروژکتورها

همزمان با پیشرفت فناوری های تصویر دیجیتال از دهه 1990، تا زمانی که کیفیت یک تصویر نمایش داده شده 35 میلی متری در فرم دیجیتال قابل تقریب باشد، صنعت فیلم شروع به تشخیص مزایای اقتصادی و لجستیکی جایگزینی 35 میلی متری با فرمت دیجیتال به عنوان ابزار اصلی برای توزیع و نمایش فیلم ها کرده است. امروزه اکثر پروژکتورهای به کار برده شده در تجهیز سالن سینمایی دیجیتال هستند.

 

تقریباً همه پروژکتورها می توانند در بیشتر شرایط کار کنند، اما اگر در یک محیط کاملاً روشن باشند، سطح روشنایی بالاتر (لومن) می تواند کمک کننده باشد.

به محض اینکه صنعت با حداقل قالب استاندارد دیجیتال برای نمایش سینمای حرفه ای به توافق رسید، توزیع کنندگان شروع به پیشنهاد فیلم ها و در کنار آنها سالن های سینما شروع به نصب پروژکتورها برای نمایش فیلم های دیجیتالی کردند. در ابتدا از آن به عنوان D-Cinema یاد می شد.حداقل استاندارد فرمت دیجیتال مورد توافق استودیوهای هالیوود قرار گرفت و “2K” نامیده می شد- و به معنی این است که تصویر نمایش داده شده دارای وضوح 2000 پیکسل در عرض تصویر است. پروژکتورهای 4K به همراه پروژکتورهای بسیار قدرتمند 8K برای نمایش های دیجیتال IMAX در دسترس هستند.

 

10) تعداد و محل قرار گیری بلندگو ها

جانمایی بلندگوها از مهمترین مراحل در تکمیل تجهیزات تخصصی سینما است. معمولاً برای این کار از طراحی سه طرفه استفاده می‌کنند. این طراحی شامل بلندگوی مرکزی (Center) و بلندگوهای قرار گرفته در چپ و راست (Left&Right) می‌شود. البته برای تقویت این آرایش از حداقل سه بلندگوی دیگر در پشت پرده و یا انتهای سالن استفاده می‌کنند.

انتخاب تعداد بلندگوها بستگی به نوع فیلم و حجم صدای آن دارد. مثلاً برای نمایش فیلم‌های اکشن باید قابلیت صوتی بالاتر و پویاتری را ایجاد کنید. لذا به تعداد بلندگوهای زیادی نیاز داریم. اما برای فیلم‌های درام از حجم صدای کمتری استفاده می‌کنند. مهمترین نکات برای انتخاب بلندگوهای سالن سینما به قرار زیر هستند:

  • چگونگی اتصال سیم‌ها
  • فاصله بلندگوها از صندلی‌ها
  • چگونگی موقعیت نصب بلندگوی جلو
  • چگونگی موقعیت نصب بلندگوهای جانبی
  • نصب و تنظیم فاصله و حتی صدای بلندگو ساب ویفر
  • نصب میله‌های صدا

 

توصیه‌هایی برای بهره‌برداری از سالن سینما

خرید و نصب تجهیزات تخصصی سینمایی برای سالن‌های جدید و یا نوسازی سالن‌های قدیمی الزامی است. بهتر است مخاطب سینما را جدی بگیرید. زیرا آنها شما و سالن سینمایی شما را کاملاً جدی می‌گیرند. مخاطب سینمایی به ‌خوبی می‌تواند سطح امکانات تخصصی هر سالن سینمایی را ارزیابی نماید. چه ‌بسا در ارائه خدمات ضعیف و بهره‌مندی از تجهیزات نامناسب نتوانید انتظارات آنها را تأمین نمایید. در این ‌صورت شاید برای تماشای فیلم بعدی هرگز سالن سینمایی شما را انتخاب نکند. اما مخاطب هوشمند سینمایی عاشق تماشای فیلم در فضایی تخصصی است. آنها کیفیت نمایش فیلم چه در بحث تصویر و چه در بحث صدا و دیگر جزئیات را می‌خواهند.

برای مشاهده لیست محصولات لینک زیر مراجعه کنید.

برای مشاهده مقالات دیگر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید 

instagram 

9907  791  0913   000 54 9 58 021

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز

مجری پروژه های ICT

شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز در سال 1372 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پرفراز و نشیب رشد و پیشرفت را در این سه دهه با کسب تجربیات و دانش به روز در حال پیمودن است . همواره اهداف مدیران متعهد و همکاران متخصص این شرکت بر شناخت نیازهای مشتریان و ارائه خدمات بهینه مبتنی بر پیشرفته ترین و به روز ترین تکنولوژی روز دنیا به سراسر کشور است .

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز محفوظ است

دفتر مرکزی: اصفهان،چهارباغ بالا، مجتمع پارسیان، طبقه پنجم واحد 706

دفتر تهران : خیابان سهروردی شمالی خیابان خرمشهر، خیابان نوبـخت

شنبه تا چهارشنبه، 8:30 الی 17 پاسخگوی شما هستیم

دفتر مرکزی : 03136254311      دفتر تهران : 02186120321

شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز

مجری پروژه های ICT

شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز در سال 1372 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پرفراز و نشیب رشد و پیشرفت را در این سه دهه با کسب تجربیات و دانش به روز در حال پیمودن است . همواره اهداف مدیران متعهد و همکاران متخصص این شرکت بر شناخت نیازهای مشتریان و ارائه خدمات بهینه مبتنی بر پیشرفته ترین و به روز ترین تکنولوژی روز دنیا به سراسر کشور است .

دفتر مرکزی: اصفهان،چهارباغ بالا، مجتمع پارسیان، طبقه پنجم واحد 706

دفتر تهران : خیابان سهروردی شمالی خیابان خرمشهر، خیابان نوبـخت

شنبه تا چهارشنبه، 8:30 الی 17 پاسخگوی شما هستیم

دفتر مرکزی : 03136254311   

دفتر تهران : 02186120321

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز محفوظ است

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • Stock
  • موجودی
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه محصولات
هیچ محصولی در سبد نیست