کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
13 آذر 1401

زیرساخت شبکه های فیبر نوری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

زیرساخت شبکه های فیبر نوری

زیرساخت شبکه یک بستر نرم افزاری و سخت افزاری جهت ساخت  مسیر ارتباطی کاربران به سرورها و سرویس ها را با شبکه های خارجی یا اینترنت فراهم می کند. در کل یک شبکه اتصالات و ارتباطات بین شبکه ای را امکان پذیر می کنند.یک زیرساخت شبکه کار آمد باید بتواند تمامی نیازهای ارتباطی کاربران شبکه را بر اساس محدوده جغرافیایی استقرار، تعداد و نوع کاربران و مقدار ترافیک تولیدی در مبدا و مقصد توسط کاربران را از نظر سرعت و امنیت با بالاترین کیفیت ممکن برآورده سازد.زیرساخت و شبکه ارتباطی به عنوان بستر ارتباطی کاربران، سیستم‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی با یکدیگر در درون و بیرون سازمان، نقش به سزایی را در رسیدن سازمان به اهداف و استراتژی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا می‌نماید.

 

مجموعه عناصر تشکیل دهنده زیر ساخت یک شبکه کامپیوتری

مجموعه عناصر تشکیل دهنده زیر ساخت یک شبکه کامپیوتری را می توان به دو گروه زیر تقسیم کرد :

  • عناصری که زیرساخت فیزیکی یک شبکه را تشکیل می دهند.( شامل کامپیوترها ، کابل ها، کارت های شبکه، هاب ها و روترها ). ماهیت عناصر فوق بصورت سخت افزاری است.
  • عناصری که زیر ساخت منطقی یک شبکه را تشکیل می دهند. شامل: پروتکل های شبکه، سرویس های مربوط به DNS ، مدل های آدرس دهی IP، سرویس های مربوط به دستیابی از راه دور و پروتکل های امتیتی  ماهیت عناصر فوق نرم افزاری بوده که می بایست نصب و پیکربندی گردنند.

 

زیرساخت شبکه های فیبر نوری

فیبر نوری یا Optical Fiber را با نام تار نوری نیز می شناسند . به یک رشته باریک و بلند از یک ماده شفاف مانند پلاستیک گفته می شود که برای انتقال اطلاعات و داده های مختلف استفاده می شود ، از فیبرنوری برای انتقال اطلاعات استفاده می شود به جهت اینکه  پهنای باند آن بسیار بیشتر از کابل های معمولی می باشد .به طوری که با استفاده از یک فیبر نوری می توان داده های مختلف صوتی و تصویری را با پهنای باند بالای 10گیگابایت بر ثانیه منتقل نمود.فرایند انتقال داده درکابل های  فیبرنوری از طریق نور و پالس های نوری صورت می پذیرد .بنابراین سرعت و انتقال اطلاعات در آنها بسیار بیشتر از روش های دیگر است.

زیرساخت شبکه های فیبرنوری

 

کاربردهای زیرساخت شبکه های فیبرنوری

  • کاربرد در مخابرات:

یکی از مرسوم ترین کاربردهای فیبر نوری انتقال اطلاعات توسط نور لیزر است.

  • کاربرد در حسگرها:

استفاده از حسگرهای فیبر نوری برای اندازه ‌گیری کمیت‌های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت، جابجایی، آلودگی آب‌های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس در سال‌های اخیر شروع شده‌است. در این نوع حسگرها، از فیبر نوری به عنوان عنصر اصلی حسگر بهره‌ گیری می‌شود، بدین ترتیب که ویژگی‌های فیبر تحت میدان کمیت مورد اندازه ‌گیری تغییر یافته و با اندازه شدت کمیت تأثیر پذیر می‌شود.

  • کاربردهای نظامی:

فیبر نوری کاربردهای بی‌شماری در صنایع دفاع دارد که از آن جمله می‌توان برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشک‌ها، ارتباط زیردریاییها را نام برد.

  • کاربردهای پزشکی:

فیبرنوری در تشخیص بیماری‌ها و آزمایشهای گوناگون در پزشکی کاربرد فراوان دارد که از آن جمله می‌توان دُزیمتری غدد سرطانی، شناسایی نارسایی‌های داخلی بدن، جراحی لیزری، استفاده در دندانپزشکی و اندازه ‌گیری مایعات و … نام برد.

  • کاربرد فیبرنوری در روشنایی:

در این فناوری نور از منبع نوری که می‌تواند نور مصنوعی و یا نور طبیعی باشد، وارد فیبر نوری شده و از این طریق به محل مصرف منتقل می‌شود. به این ترتیب نور به هر نقطه‌ای که در جهت تابش مستقیم آن نمی‌باشد منتقل می‌شود. امتیاز این نور که موجبات رشد سریع به کارگیری و توجه زیاد به این فناوری شده‌است، این است که فاقد الکتریسیته گرما و تشعشعات خطرناک ماورای بنفش است. با این فناوری می‌شود نور روز (بدون گرما و اشعه‌های ماورائ بنفش) را هم به داخل ساختمانها و نقاط غیر قابل دسترسی به نور خورشید منتقل کرد.

مزایای شبکه های فیبرنوری

  • پهنای باند بسیار بالا و افت کم:

به طور کلی فیبرهای نوری با میزان پهنای باند و یا ظرفیت بالایی که دارند شناخته می‌شوند. پهنای باند بالا به معنای حجم داده‌هایی است که امکان ارسال آن وجود دارد. بنابراین استفاده از فیبر نوری در پروژه‌هایی که میزان داده‌هایجا به جا شونده زیاد و سرعت ارسال نیز مهم است، اهمیت فراوانی دارد. افت کیفیت سیگنال ها نیز از فاکتور‌هایی است که در استفاده از فیبر نوریبسیارحائز اهمیت است. سیگنال‌هایی که توسط این کابل جا به جا می شوند کمتر تضعیف شده و کیفیت خود را از دست می‌دهند.به همین دلیل در مکان هایی که داده های ارسالی دارای پیوستگی هستند و نبود بخشی از داده باعث ایجاد اختلال می شود ، استفاده از فیبر نوری اهمیت زیادی پیدا می کند .

  • عدم ایجاد نویز:

در کابل‌های مسی عبور جریان الکتریکی باعث ایجاد نویز در کابل‌های مجاور می شود. هرچند از روش های مختلفی جهت جلوگیری از این کار استفاده شده است، اما این مسئله هنوز هم پا برجاست. این مشکل در کابل فیبر نوری وجود ندارد و سیگنال هایی که از کابل عبور داده می‌شوند بر روی کابل‌های دیگر تاثیرنمی‌گذارند. بنابراین پایداری سیگنال‌ ها بالا بوده و نگرانی های ناشی از تضعیف، تغییر و یا از بین رفتن داده ها به حداقل ممکن می‌رسد.

  • کم وزن و انعطاف پذیر:

کابل‌های فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های مسی از قطر کمتری برخوردار بوده و وزن کمتری دارند. همچنین انعطاف پذیری این نوع کابل‌ها بالاتر می‌باشد و می توانند در برابر فشار مقاومت کنند. بعلاوه کمتر در معرض آسیب و شکستگی قرار می‌گیرند .

  • هزینه نگهداری پایین:

برخلاف مواد اولیه که در ساخت کابل های مسی به کار می روند، مواد اولیه تولید شیشه به وفور در دسترس است. این بدان معنی است که هزینه ساخت کابل فیبر نوری از کابل های مسی ارزانتر تمام خواهد شد. اگرچه ممکن است برخی از انواع کابل های فیبر نوری نسبت به کابل مسی، هزینه تولید بالایی داشته باشند، پایداری و دوام بالای فیبر نوری می تواند هزینه خرید، راه‌اندازی و نگهداری (TCO) را کاهش دهد. با پیشرفت تکنولوژی، هزینه کابل فیبر نوری و تجهیزات مرتبط با آن نیز کاهش می یابد.

  • استفاده در فواصل طولانی:

سیگنال های الکتریکی که وظیفه انتقال داده‌ها را برعهده دارند، بعد ازگذشت مدتی افت و در فواصل طولانی کیفیت خود را از دست می ‌دهند . فیبر نوری از افت کمی برخوردارند،به همین دلیل استفاده از این کابل‌ها درپروژه‌هایی که نیاز به ارسال و دریافت داده‌ها درفواصل طولانی است، بسیارمرسوم است.

  • کابل شبکه مسی:

کابل کشی شبکه مسی گسترده ترین وسیله انتقال اطلاعات در شبکه های سازمانی است. سیم های مسی سیگنال‌ها را با استفاده از جریان الکتریکی و ولتاژ منتقل می‌کنند. کاربرد کابل مسی در سیم کشی های کوتاه مثل داخل داکت و بین کامپیوترها و وال پلیت ها، و یا کابل های Patch پچ، و یا اتصالات اینترکانکت است.هر چه میزان مس به کار رفته در کابل بیشتر باشد، توانایی کابل در پهنای باند بیشتر خواهد بود.یک کابل شبکه ، به تنهایی ازهشت سیم تشکیل شده است که محکم به یکدیگر پیچیده شده اند. این به سیگنالهای الکترونیکی کمک می کند تا ضمن طی کردن طول کابل ، قدرت خود را حفظ کنند.

کابل شبکه مس تقریباً به طور انحصاری از RJ45 برای اتصال به کارت شبکه ، روتر ، سوئیچ و سایر دستگاههای مجهز به اترنت مس، استفاده می کند.کابل شبکه آلیاژی ترکیبی از چند فلز است که در میان آنها فلز مس نقش بسزائی در کیفیت کابل مسی دارد و هرچه میزان این فلز بشتر باشد می‌توان به کابل مورد نظر مطمئن‌تر بود.

 

برای مشاهده محصولات زیرساخت شبکه های فیبرنوری می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

محصولات زیرساخت شبکه های فیبر نوری

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید 

instagram 

0817  026 0914  

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز

مجری پروژه های ICT

شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز در سال 1372 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پرفراز و نشیب رشد و پیشرفت را در این سه دهه با کسب تجربیات و دانش به روز در حال پیمودن است . همواره اهداف مدیران متعهد و همکاران متخصص این شرکت بر شناخت نیازهای مشتریان و ارائه خدمات بهینه مبتنی بر پیشرفته ترین و به روز ترین تکنولوژی روز دنیا به سراسر کشور است .

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز محفوظ است

دفتر مرکزی: اصفهان،چهارباغ بالا، مجتمع پارسیان، طبقه پنجم واحد 706

دفتر تهران : خیابان سهروردی شمالی خیابان خرمشهر، خیابان نوبـخت

شنبه تا چهارشنبه، 8:30 الی 17 پاسخگوی شما هستیم

دفتر مرکزی : 03136254311      دفتر تهران : 02186120321

شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز

مجری پروژه های ICT

شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز در سال 1372 به منظور فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس گردید و راه پرفراز و نشیب رشد و پیشرفت را در این سه دهه با کسب تجربیات و دانش به روز در حال پیمودن است . همواره اهداف مدیران متعهد و همکاران متخصص این شرکت بر شناخت نیازهای مشتریان و ارائه خدمات بهینه مبتنی بر پیشرفته ترین و به روز ترین تکنولوژی روز دنیا به سراسر کشور است .

دفتر مرکزی: اصفهان،چهارباغ بالا، مجتمع پارسیان، طبقه پنجم واحد 706

دفتر تهران : خیابان سهروردی شمالی خیابان خرمشهر، خیابان نوبـخت

شنبه تا چهارشنبه، 8:30 الی 17 پاسخگوی شما هستیم

دفتر مرکزی : 03136254311   

دفتر تهران : 02186120321

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت دانش بنیان فاراد رایانه پرداز محفوظ است

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • Stock
  • موجودی
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه محصولات